Wednesday 3 August 2011

dunia hari ini =.=

kenape orang yang berilmu,berpendidikan tinggi dipandang mulia,disanjung dan dihormati??
dan kenape orang yang tidak berpelajaran dipandang serong dan susah untuk dipercayai??
oke,,cukup lah kalau orang itu adalah seorang manager atau pun bos...pasti akan di angkat tinggi.
kalau diberi pilihan yang mane satu korang akan pilih,,yang dipandang tinggi atau sentiase di pandang jelek?
sudah menjadi lumrah dunia,,orang yang berilmu pengatahuan akan lebih dihormati bebanding sebalik nye kan..
cukup lah sendiri dengan pengalaman yang aku dapat time aku kerja dulu..fine,,aku tahu aku hanye kerja sebagai cashier,,yang orang menganggap..hmm,,budak ni mesti bodoh belajar...sebab tuh kerje nih jep..aku boleh tahu dari cara dyewang berkate,..dyewang pikir orang macam nih tak layak untuk diberi layanan baik...aku tak salah kan semua..mungkin hanye segelintir..tapi tak bole ke kita yang memang ade sifat kemanusiaan...saling menghormati..bukan nye boleh teros di marah,perli dengan kate kate pedas.... kalau betol lah korang berpelajaran kenape tak pandai berbahase??tak belajar ke kat sekolah dulu?kate cerdik pandai sangat..bagi aku orang yang bijak akan sentiase melakukan sesuatu dengan bijak jugak..kirenye orang yang konon nye cerdik sangat tuh same lah bodoh cam aku?!!!haha..same lah kite kan..buat penat je belajar tinggi tinggi tapi tak tahu budi bahase....
aku bukan ape cume agak terkilan dengan segelintir masyarakat yang cakap ikut sedap mulut jep...pernah sekali tuh,,ade sorang customer tuh,,yela lagak nye macam orang kaye....dye selamba jep cakap,,kau nih tak pandai math ke??ke tak sekolah dulu?kalo tak pandai macam mane bole jadi cashier..huhu..sampai hati dye cakap camtuh..terdiam aku..walaupun aku da behenti kerja,,sampai sekarang kate kate tuh tak pernah hilang dari kepale nih...,...
kalau nak kate kene marah dengan customer tuh selalu sangat dah...baru lah aku tahu yang dunia ini tak semua nye indah..cukup lah pengalaman yang aku kumpul untuk membuat aku lebih matang mengenali dunia sebenar...
aku harap bile aku sudah berjaye kelak,,aku tak akan melakukan perkare yang boleh menjatuhkan maruah aku sendiri,,berlagak sombong dengan pangkat yang ade sampai tidak mengenal ape itu budi bahase..


No comments:

Post a Comment